De verdwijning van Adèle Bedeau – Graeme Macrae Burnet

De verdwijning van Adele Bedeau van Graeme Macrae BurnetManfred Baumann is een buitenstaander. Hij leeft zijn leven volgens vaste patronen. Daar komt verandering in als de serveerster uit zijn stamcafé op een dag niet op haar werk verschijnt. Dit brengt bij Manfred herinneringen naar boven aan een gebeurtenis in een ver verleden. Hij raakt helemaal uit zijn ritme maar probeert zo veel mogelijk te redden wat er te redden valt. Daarbij maakt hij zijn eigen aannames en die brengen hem naar een punt waar hij niet had verwacht te komen. De verdwijning van Adèle Bedeau van Graeme Macrae Burnet laat het leven zien van iemand die niet in de maatschappij past maar er het beste van maakt.

De verdwijning van Adèle Bedeau in het kort

Manfred Baumann leeft zijn leven volgens vaste regels. Nooit wijkt hij af van zijn routine. Een van de dingen die hij doet, is op werkdagen zijn lunch gebruiken in restaurant de la Cloche. Ook veel van zijn avonden brengt hij daar door. In het restaurant werkt de jonge Adèle als serveerster. Manfred vindt haar stiekem wel leuk. Maar dan verschijnt ze op een dag niet op haar werk.

De avond voor haar verdwijning heeft Manfred Adèle nog gezien. Omdat hij niet bij de zaak betrokken wil raken, zegt hij echter niets tegen rechercheur Gorski. Manfred kent deze rechercheur nog van vroeger. Gorski lijkt hem echter niet te herkennen en dat wil Manfred graag zo houden. Hij leeft nog steeds met een geheim uit het verleden, dat zich nu toch weer steeds meer aan hem opdringt.

Rechercheur Gorski moet de verdwijning van Adèle zien op te lossen. Het zit hem erg dwars dat hij weinig aanknopingspunten vindt. In het plaatsje waar hij werkt, gebeurt niet veel. Een zaak als deze kan veel voor zijn carrière betekenen. Dan moet het echter niet zo lopen als zijn eerste moordzaak, die hij nooit naar tevredenheid heeft kunnen oplossen.

Manfred voelt zich genoodzaakt van zijn routines af te wijken. Liever zou hij dat niet doen, want hij wil niet opvallen. Onbewust lijkt hij dat toch te doen. Hij doet zijn uiterste best te voorkomen dat Gorski hem op het oog krijgt. Daarbij doet hij uiteindelijk wat hij denkt dat hij op dat moment moet doen. Maar kloppen zijn gedachten wel?

Mijn mening

Het is nogal onduidelijk in welke tijd het boek speelt. Het taalgebruik doet vermoeden dat het ergens in het verleden speelt. Het gebrek aan smartphones en internet bevestigd dat vermoeden. Als je het nawoord leest, en dat moet je zeker doen, dan krijg je wel een idee van het jaar. Met dat nawoord is overigens iets aparts. Ik zal het niet verklappen, je ziet het vanzelf wel als je het leest.

Overigens had ik het prettiger gevonden om tijdens het lezen wel te weten in welke tijd het verhaal speelt. Dat maakt het makkelijk om het een en ander te plaatsen en te begrijpen. Ook de schrijfstijl voelt dan meer passend. Achteraf heb ik dus niets aan te merken op de schrijfstijl maar tijdens het lezen kwam het wat ouderwets over af en toe.

Manfred Baumann is een aparte figuur maar hij wordt zodanig neergezet dat je hem wel gelooft. Je gaat met hem meeleven en zelfs bijna begrijpen waarom hij doet wat hij doet. Ook van Gorski krijg je een redelijk compleet beeld. Dit zijn dan ook meteen de twee vertellers van het verhaal. Samen zorgen ze dat je alle benodigde details te weten komt, maar wel netjes gedoseerd om het spannend te houden. Het boek wordt verkocht als thriller, maar echt heel erg spannend vind ik het niet. Het leest wel prettig en vraagt erom snel door te lezen tot de ontknoping. Daarom krijgt De verdwijning van Adèle Bedeau van mij vier sterren.

4 sterren

Meer informatie over De verdwijning van Adèle Bedeau

  • Oorspronkelijke titel: The disappearance of Adèle Bedeau
  • Uitgeverij: Hollands diep
  • Verschijningsdatum: maart 2018
  • Aantal pagina’s: 272
  • Verkrijgbaar als:
    • Paperback (ISBN: 9789048849901)
    • E-book (ISBN: 9789048843442)
    • Luisterboek (ISBN: 9789048847433)
Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*